Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin Önemi

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin Önemi

Bir web sitesi veya logo için doğru renkleri seçmek, doğru renkler bilgisine sahip değilseniz kafa karıştırıcı ve zaman alıcı bir görev olabilir. Renkler, bazı işletmelerin başarısında çok önemli bir rol oynar ve gelirleri üzerinde büyük bir etki yaratabilir. Renk şemaları, işletmelerin ürünlerini pazarlaması ve satmasında büyük fırsatlar sağlayarak insanların karar vermeleri üzerinde çok etkilidir. Bir ürünü seçme veya satın alma söz konusu olduğunda renklerin insan davranışı üzerinde birçok psikolojik etkisi bulunmaktadır. Web sitenizi doğru renklerle markalaştırmak daha fazla trafik oluşturabilir ve daha fazla satış sağlayabilir.

Renk nedir?

Renk bir ışık kaynağıdır veya doğrudan ya da yansıtıcı olarak görülür. Renk, tasarımın en önemli unsurudur. Kıyafetinizi seçmekten şirketinizin markasının rengini seçmeye kadar günlük yaşamımızda büyük bir rol oynar. Giydiğimiz renkler ruh halimizi etkileyebilir, örneğin turuncu ve sarı gibi sonbahar renkleri mutluluk getirir ve kırmızı renk bayram mevsimlerinde daha yaygındır. Facebook, Twitter ve Instagram gibi şirketler, zaman içinde popülerliklerini artırmada büyük etkisi olan renk şemalarını dikkatlice seçtiler. Örneğin Facebook; tema olarak sakin ve güvenilir bir renk olan maviyi tercih etmektedir. Şirket, mavi kullanarak kullanıcılarına bir huzur ve güvenlik duygusu sağlar. Mavi rengin izleyicileri üzerindeki psikolojik etkisi, sitelerinde kalmalarını ve daha fazlası için geri gelmelerini sağlamasıdır. Renk çeşitlerinin nasıl üretildiğini anlamak için renklerin daha derinine inmemiz lazım.

Bir Rengin Anatomisi: Temel renk teorisini anlamak, ilk atılması gereken adımdır. En başında fazla teknik ve sıkıcı gelebilir fakat herhangi bir konuda başarılı olmak için öncelikle oyunu kurallarına göre oynamak gerekmektedir. Renklere temel düzeyde bakmak gerekirse:

Renk Tekerleği

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin ÖnemiRenk çarkı, üç ana renk, üç ikincil ve altı üçüncül renk içeren 12 renkten oluşan bir koleksiyondur. Renk tekerleği ve renklerin birbiriyle nasıl ilişkili olduğu hakkında temel bir anlayışa sahip olmak, göze hoş gelen ve hoşa giden renk şemalarının seçilmesine yardımcı olmaktadır.

Ana Renkler

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin ÖnemiBirincil renkler, bir renk çemberinin kaynağıdır ve diğer renkler karıştırılarak oluşturulamaz. Bu renkler kırmızı, mavi ve sarıdır.

İkincil Renkler

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin Önemiİkincil renkler, iki ana rengin eşit kısımlarının karıştırılmasıyla oluşturulur.

Kırmızı + Sarı = Turuncu

Kırmızı + Mavi = Mor

Mavi + Sarı = Yeşil

Üçüncül Renkler

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin ÖnemiÜçüncül renkler, birincil ve ikincil renklerin kısımlarının karıştırılmasıyla oluşturulur. Renk çarkında toplam 6 üçüncül renk vardır:

Kırmızı + Turuncu = Kırmızı-Turuncu

Kırmızı + Mor = Kırmızı-Mor

Sarı + Turuncu = Sarı-Turuncu

Sarı + Yeşil = Sarı-Yeşil

Mavi + Yeşil = Mavi-Yeşil

Mavi + Mor = Mavi-Mor

Renk Modeli

Renk Modeli, ana renkleri karıştırarak tam bir renk yelpazesi üretmek için kullanılır. İki tür renk modeli vardır: RGB ve CMYK.

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin ÖnemiRGB, Kırmızı Yeşil ve Mavi anlamına gelen Red, Green ve Blue renklerinin baş harfleriyle oluşturulmuştur. RGB modeli renkleri görüntülemek için ışığı kullanır ve çoğunlukla web medyası için kullanılır. RGB modeli kırmızı, yeşil ve maviyi farklı yoğunlukta karıştırarak bir dizi farklı renk üretebilir.

Web Site Tasarımında ve Marka Kimliğinde Renklerin ÖnemiCMYK Renk Modeli ise ismini Camgöbeği, Eflatun, Sarı ve Siyah renklerinin İngilizce isimlerinden (Cyan, Magenta, Yellow, Key) almıştır. Bu modelde renkler camgöbeği, eflatun, sarı ve siyah renklerin karıştırılmasıyla elde edilir. Bu model, baskı ortamı için kullanılır.

Renklerin Psikolojisi

Şirketler, farklı renkleri kendi avantajları için sürekli kullanarak çok büyük gelirler elde etmektedirler. Renklerin farklı kültür ve ülkelerde farklı anlamları vardır, bu nedenle hedef pazarınızdaki rengin anlamını anlamak önemlidir. Renk kodları için bazı genel yönergeler şunlardır:

  • Kırmızı: Kırmızı, enerji, tutku ve eylemle ilişkilendirilen sıcak bir renktir. Hem sevgiyi hem de saldırganlığı sembolize ediyor. Bir enerji içeceği şirketi olan Red Bull, enerjiyi ve hareketi temsil etmek için logolarında baskın renk olarak kırmızıyı kullanmaktadır. Bir başka örnek ise Sevgililer Günü; çikolata şirketlerinin çoğu 14 Şubat için ambalajlarında kırmızıyı tercih etmektedir.
  • Turuncu: Enerjik, coşku ve sıcaklığı temsil eder. Turuncu, sonbahar mevsiminin en önemli renklerinden biridir. Neşe ve heyecan duygusu getiriyor. Tasarımcıların çoğu, yaratıcılığı ve macerayı göstermek için turuncuyu kullanmaktadır.
  • Sarı: Dikkat, mutluluk, neşe ve sıcaklık ihtiyacını temsil eder. Çok fazla sarı kullanmak endişe, korku gibi olumsuz düşünceleri de akla getirebilir. Tasarımcılar göze çarpmadan göze çarpmak için sarıyı kullanır.
  • Yeşil: Doğayı, sakinliği, rahatlamayı, büyümeyi, sağlığı sembolize eder ve diğer renklerden daha fazla pozitif enerjiye sahiptir. Tasarımcılar sakinlik getirmek için yeşili kullanmaktadır. Örneğin baskın renk olarak yeşil kullanan Starbucks, web sitesini ziyaret eden kullanıcılarına ve mağazaya gelenlere yeşil rengi göstererek kahveleri içtiklerinde sakinlik hissini yaşayacaklarını göstermektedir.
  • Mavi: Güven, güvenilirlik ve sakinliğin rengidir. Facebook ve Intel gibi web siteleri tarafından kullanıcılarının güvenini kazanmak için kullanılmaktadır. Çok fazla mavi kullanmanın olumsuz yanı, üzüntü de gösterebilmesidir, bu nedenle tasarımcılar rengin dengelendiğinden emin olmalılardır.
  • Mor: Mor, telif hakkı, zenginlik, lüks, değer ve cesareti temsil etmektedir. Mor, çalışmak için zor bir renk olabilir ve yanlış gölge kullanıldığında olumsuz bir etkiye sahip olabilir.
  • Siyah: Genellikle bağlam, gizem, geleneksel, modern, ciddiyet, ölüm, yeniden doğuş ve kötülükte kullanılmaktadır. Başka bir deyişle, siyah birçok farklı duyguyu temsil edebilmektedir. Tasarımcıların çoğu kontrastı ayarlamak için siyah rengi kullanmaktadır.
  • Beyaz: Saflık, masumiyet, bütünlük, açıklık veya umut anlamına gelmektedir. Tasarımcı sakinliği göstermek için beyaz rengi kullanır; ayrıca web sitelerinde ve mobil uygulamalarda arka planda yaygın olarak kullanılmaktadır.
  • Kahverengi: Güç, güvenilirlik, sağlam, toprak ve güvenlik hissi vermektedir. Çok fazla kahverengi kullanırsanız üzüntü ve yalnızlık hissi verebilmektedir.
  • Pembe: Umut, duyarlılık, romantizm, genellikle genç kızları ve kadınları hedef almak için kullanılmaktadır. Aynı zamanda neşe ve ferahlık duygularını da temsil edebilir. Çoğunlukla feminizm ile ilgili konularda kullanılmaktadır. Örneğin, kız çocuklarının oyuncaklarının veya kıyafetlerinin reklamlarında sıkça görmekteyiz.

Web Tasarımında Renklerin Önemi

Renk, web sitesi tasarımındaki en güçlü araçlardan biridir. Müşterilerin dikkatini çekmek, dönüşüm sağlamak, arzu yaratmak ve hatta müşterinin sadakatini kazanmak için bile kullanılabilir. İyi bir renk seçimi, özenli bir planlama süreci gerektirir.

Peki, web sitesi tasarımında renk neden önemlidir?

Web sitenizin tasarımı için doğru renkleri seçmek, çevrimiçi başarı için çok önemlidir. Renkler, hedef kitlenizden dönüş almak için en güçlü araç olabilir. Ziyaretçilerin duygularını harekete geçirmek için renkler kullanılabilir. Web sitesinde kullanılan renkler mark tanınırlığını artırmaya yardımcı olabilir. Yargı, bilinçaltında renk şemalarına dayalı olabilir, bu nedenle paletiniz markanızın felsefesiyle çelişmemelidir.

Bir renk paleti geliştirirken nelere dikkat etmelisiniz?

Şirketler ve müşteriler, genellikle site tasarımında uygulanmasını istedikleri kurumsal logoda kullanılan bir dizi renge sahip olacaktır. Müşteriyi bu renklerin sitenin stiline nasıl uyacağı konusunda eğitmek ve gerekirse değişiklikleri nazikçe teşvik etmek web tasarımcısının görevidir.

Metin renkleri

Metni bir monitörde okumak kâğıt üzerinde okumaktan daha zordur, bu nedenle arka plan ve yazı tipi renklerinin seçimi son derece önemlidir. Metnin okunabilirliği birincil husustur. Metin açık renkli ise, arka plan koyu olmalıdır ve bunun tersi de geçerlidir. Beyaz ve siyah en yaygın kombinasyondur ve kırmızı ve mavi, bağlantı ve vurgulanan metin için kullanışlıdır. Metni okunabilir kılmak için kontrast önemlidir, bu nedenle çok benzer tonda metin içeren koyu arka planlardan kaçınmak doğru bir karar olacaktır.

 

Etiketler: , , , , , , , ,