Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ile Ortaya Çıkan Kavramlar

Arama-Motoru-Optimizasyonu-ile-Ortaya-cikan-Kavramlar

Arama motoru optimizasyonu (SEO), yıllar içerisinde giderek gelişmiş ve profesyonel bir iş kolu hâline gelmiştir. Öyle ki, SEO, büyük şirketlerden haber sitelerine kadar son derece geniş bir alanda hizmet vermektedir. Dijital için bu denli büyük bir öneme ve etkiye sahip olan arama motoru optimizasyonu, her meslekte olduğu gibi kendi iş alanında da çeşitli kavram ve terimlerin ortaya çıkmasına, kullanılmasına neden olmuştur. Sayfa görüntülenmesi, kullanıcı ve oturum gibi kavramlar, haber sitelerinden e-ticaret sitelerine kadar birçok alandaki SEO faaliyetlerinde kullanılan başlıca terimler arasında yer almaktadır. Bu terimler hakkında bilgi sahibi olmak ve terimlerin ne anlama geldiğini bilmek, SEO’nun mantığını anlama ve işleyişini kavrama konusunda önem arz etmektedir. Kaan Gülten, başlıca SEO terimlerini ve açıklamalarını şu şekilde belirtmiştir:

Title:

Başlık anlamına gelmektedir. Web sitelerinin ana başlık yapısı için kullanılabileceği gibi, linklerin de isimlendirilmesinde kullanılabilmektedir.

Description:

Açıklama anlamına gelmektedir. Bir web sayfası içerisinde yer alan hizmetin ya da içeriğin anlatıldığı özet bir açıklama metnidir.

URL:

İnternet sitelerine erişimi sağlayan adres terimidir.

Link:

Kullanıcıları online ortamda yönlendirerek farklı sitelere veya sayfalara ziyareti gerçekleştirmek için kullanılan bağlantılardır. Üzerinde bağlantı bulunan tıklanabilir metinlerdir.

Backlink:

Başka sitelerden siteye veya sitedeki sayfalara verilen bağlantılardır. Sitenin kendi içindeki başka sayfalara da link verilebilir.

Spam:

Arama motorlarının aldatmaya yönelik yapılan tüm çalışmalara verilen isimdir. Hedef ziyaretçileri hiçe sayarak sadece arama motoru odaklı yapılan etik olmayan çalışmalardır.

Hit (Oturum):

Ziyaret sayısını belirten kelimedir. Sitelerin günlük olarak ziyaret sayısına göre büyüklüğü kıyaslanmaktadır. Günlük hit ve aylık hit olarak da kullanılan ziyaret sayısı ölçümleri, pek çok farklı sayaç ile gerçekleştirilebilmektedir.

Anlık Hit:

Anlık olarak ölçümü yapılan hitlerin sayısını temsilen kullanılır.

Tekil Hit (Tekil Sayfa Görüntülenmesi):

Birbirinden farklı kullanıcıların sayıldığı ziyaret sayısıdır. Bir kişinin birden fazla ziyareti dikkate alınmaz, her farklı birey, bir hit olarak dikkate alınır.

Çoğul Hit (Çoğul Sayfa Görüntülenmesi):

Ziyaretçilerin tekrar eden ziyaretlerinin de dikkate alındığı sayım türüdür. Bir ziyaretçinin birden fazla ziyareti dikkate alınmaktadır.

Keyword:

Anahtar kelime anlamına gelmektedir.

Index:

Arama motorlarında listelenmeyi ifade eden terimdir. Arama motorlarında ilk defa çıkmaya başlamak index almak, yeni sayfaların ve güncellemelerin fark edilmesi ise indexlenmek olarak tabir edilmektedir.

Content:

İçerik anlamına gelen bu kelime, sitede yer alan metinler için kullanılmaktadır. Bu terimlerin yanı sıra, kullanıcı sayısı, yeni ve geri dönen kullanıcıların oranı, oturum başına sayfa gösterimi, ortalama oturum süresi ve hemen çıkma oranı gibi kavramlar da bulunmaktadır.

Kullanıcı Sayısı:

Kullanıcı sayısı, siteyi ziyaret eden kullanıcıların sayısını gösteren metriktir. Belli bir zaman dilimi içerisinde, internet sitesini kaç farklı kişinin ziyaret ettiği bu metrik ile öğrenilebilir.

Oturum Başına Sayfa Gösterimi:

Her bir oturum süresi boyunca site üzerinde kaç farklı sayfanın görüntülendiğini gösteren metriktir. Standart oturum süresi 30 dakikadır ve bu oran hesaplanırken, tek bir oturum içerisinde siteyi ziyaret eden kullanıcıların bu süreç içerisinde kaç farklı sayfayı ziyaret ettikleri öğrenilebilir.

Ortalama Oturum Süresi:

Ortalama oturum süresi ise siteyi ziyaret eden kullanıcıların, ortalama olarak sitede ne kadar süre geçirdiklerini gösteren bir metriktir. Site üzerinde geçirilen ortalama süre, kullanıcıların sitede ne kadar ilgilendiğini göstermektedir.

Hemen Çıkma Oranı:

Hemen çıkma oranı, siteyi ziyaret eden bir kullanıcının site üzerinde herhangi bir eyleme geçmeden siteyi terk etmesiyle hesaplanır. Hemen çıkma oranının yüksek olması, site üzerinde birtakım yanlışlıklar olduğunu ortaya koymaktadır. Başlıca SEO kavramları bu şekilde olmakla beraber, bu kavramların bütünü ile arama motoru optimizasyonu sağlanmaktadır. Zira, tekil olarak da anlam ifade bu terimler, bir araya geldiğinde bir internet sitesinin Google’da üst sıralarda çıkabilmesini sağlamaktadır. Bununla beraber, özellikle, Hit (Oturum), Anlık Hit (Tekil Sayfa Görüntülenmesi) ve Çoğul Hit (Çoğul Sayfa Görüntülenmesi) değerleri, bir internet sitesinin reklam pazarlamasında en çok yararlanılan verilerdir.

Etiketler: , , , , , ,